Check, de 2e vlucht zit er ook op. Aangezien ik een stuk eerder thuis ben dan gisteren even een fatsoenlijk verhaaltje over de 2 vluchten.
Gisteren hoefde ik pas s`avonds te vliegen, om 17.30 local time. Omdat het de allereerste vlucht was, was de vluchtplanning een stuk uitgelopen. Massaberekening duurde even, omdat Chris met mij mee vloog en vice versa vielen we buiten de limieten dus moesten we even met de brandstof googelen. Toen alles klopte kregen we een briefing en werd ons een deel theorie (dus waar we de afgelopen 8 maanden op gestudeerd hebben) gevraagd en alle checklists. Deze zaten er bij mij erg goed in dus dit verliep ook vlekkeloos. In de lucht gingen ze iets hakkeliger, maar nog steeds erg goed.
Na onze briefing naar het toestel gelopen gelopen voor de walkaround (checken of alles klopt), erin gaan zitten en met de pre-flight checks beginnen. Je bent nu dus al 2 uur bezig en je hebt nog geen motor aangezet. Nadat dit gebeurt was eindelijk het sleuteltje omdraaien (echt een mini sleutel trouwens), checks doen en taxi-en naar de baan! Voor het eerst dus lucht ingaan was natuurlijk toppie en we hebben airwork (oefeningen) gedaan in een gebied speciaal voor mij bestemd :) Hier zochten we zoals in het vorige blog beschreven de maxima van het vliegtuig op en kreeg je regelmatig het achtbaan effect (je maag naar boven) en een hoop desorientatie omdat je bijna op je kant in de lucht hangt.
Vandaag was de vlucht een stuk meer een vlucht. De voorbereiding was echt zo gebeurt en het klopte ook nog allemaal. Tijdens onze briefing werd er een hoop gevraagd over meteorologie en vlucht planning (theorie), we wisten vrijwel alles op een paar kleine dingetjes na waar je in Hoofddorp overheen leest. Na toch een half uurtje vragen mocht ik als 1e die dag de lucht in; ik had echt geluk gehad met het weer. Het klaarde namelijk op mijn tijdstip op.
De vlucht zelf hebben we slowflights gedaan, dus heel langzaam vliegen maar niet zo langzaam dat je uit de lucht valt; je gaat dus ook erg schuin door de lucht (10/15 graden pitch). De checklists verliepen hiervoor allemaal prima en met wat trimgeluk ging het ook redelijk. Ook wat bochten gedaan en klimmen/dalen en toen was het uurtje alweer om.
Volgende les gaan we 2/3 lessen in 1 stampen (klimmen en dalen) zodat we wat meer tijd overhebben om te oefenen en te herhalen. Al met al denk ik dat de instructeur wel tevreden is.
Morgen nog even onze laatste dag groundschool afronden (jawel, na 2 weken) en ik sta morgen niet op het rooster. Vandaag dus even chillen en morgen de procedures er weer bij pakken. Gelukkig heb ik deze al bestudeerd dus ik kan genieten van wat meer uurtjes slaap, een hele hoop mensen uit de klas moesten vandaag/gisteren al om 05:30 op het vliegveld zijn dus een nachtrust van 5 uurtjes is heel normaal hier in Portugal.
Een redelijk lange blog, maar ik hoop dat het een beetje goed te volgen is. Ik zal kijken of ik vandaag ook misschien eens een gastenboek kan aanmaken, reacties zijn altijd leuk!
dinsdag 16 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
NHOVE. I missed you today for your D7 trainingsflight. I heard you did do your flight but not with me?
Stupid fool!
NHOVE, i dont want any more swearing in the cockpit !! otherwise more S- !!!!
Een reactie posten