Vandaag stond ik wederom eens op het rooster en ik had wederom weer geluk. De wolkenbasis leeg vanaf de grond redelijk laag, maar ik mocht toch vertrekken. In de lucht bleek het toch best redelijk te zijn, dus weer 1.5u erbij mogen schrijven met diverteren.
Diverteren is dat je in de lucht een route moet weten die je nog niet weet. Je vliegt naar een punt en de instructeur naast je zegt dan als je bijna over het punt bent, dat je naar een volgend punt moet gaan. Je moet dan in de lucht je nieuwe heading (route) en tijd uitrekenen die je vervolgens vliegt. Als je over het nieuwe punt bent, geeft hij weer een volgend punt en zo verder. Deze punten zijn over het algemeen steden, maar kunnen ook bruggen, rivieren of zelfs paaltjes op de grond zijn. Je moet dan de koers naar een paaltje uitrekenen wat bijna 15km verderop staat, en dan met je tijd goed uitkomen zodat je ook daadwerkelijk het paaltje na een kleine 10 minuten kan zien.
Deze techniek gebruik je zodat je kan uitwijken later voor slecht weer en niet verdwaald. Aangezien wij nog op zicht vliegen (dus zonder GPS etc) moet je steeds naar buiten kijken waar je bent. Als op je koers een grote hoosbui zit moet je toch op je bestemming zien te komen. Door middel van diverteren plan je dan snel een nieuwe route in de lucht via steden etc. zodat onvoorziene omstandigheden je weg niet belemmeren. Dit trainen wij dus ook redelijk intensief.
maandag 2 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten