Gistermiddag ben ik voor eerst in anderhalve maand weer eens de lucht in geweest, iets wat best een leuk vooruitzicht was. Ik stond op de planning voor mijn eerste IP (instrument procedures) vlucht wat eigenlijk betekent dat ik de technieken die ik in de simulator heb geleerd in de lucht moet gaan toepassen. Ik heb dus wat ADF/VOR intercepties gedraaid, inclusief een holding.
Verder was de vlucht ook mijn eerste aanraking met het multi-crew concept. In feite betekent dit dat je gaan samenwerken in de cockpit in plaats van de instructeur/leerling verhouding. Je instructeur is dan zeg maar je co-piloot, en je geeft hem opdrachten om te doen. Hij doet in feite alle radiotelefonie, en op jouw commando voert hij checklists en procedures, bijv. voor landing et cetera uit. Even wennen, want je bent gewend om alles alleen te doen maar het verlaagd de workload in de cockpit, waardoor je je meer kan concentreren op hetgeen waar je mee bezig bent.
Al met al wat het leuk om de lucht te zitten, maar wel even wennen. De simulator is erg stabiel en afgesteld qua bakens, terwijl in de lucht de radiosignalen worden verstoord door bijv. terrein waardoor het allemaal net iets onnauwkeuriger is, en je dus de naald onlogisch ziet draaien en je dus meer moet anticiperen waar je bent en hoe lang je ongeveer nog moet draaien als je een interceptie maakt. Iets om mee om te gaan, maar het is niet erg beperkend.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten