Gisteren en vandaag ben ik naar Sevilla gevlogen, met Faro als tussenstop. Dit zijn de eerste echt verre navigatietripjes die je op instrumenten vliegt. Je staat dus ook constant gecoördineerd in contant met de luchtverkeersleiding waar ook Transavia en Ryanair enzo zit en je volgt dezelfde airways, alleen dan iets lager.
Ik vloog 2x terug vanuit sevilla. Je vliegt dan met een klasgenoot heen, en ik vloog terug. Je staat dan met je vliegtuigje tussen ‘de groten’ en je taxi-ed ook langs de Gates enzo om vervolgens op een mega grote runway te landen/opstijgen. Sevilla is opzich niet zo heel bijzonder, je doet de voorgeschreven vertrekroutes en dan vlieg je verder naar Faro. Leuk was wel dat ik vandaag tussen een DHL 757 en een Iberia Airbus in stond voor de baan. Dat zo’n grote kist op jou moet wachten is wel machtig, en natuurlijk het hele gegeven van even naar Spanje vliegen voor een landing en dan terug is natuurlijk super vet.
In Faro heb ik 2 ILS approaches (precisie) gedaan, waarvan vandaag eentje bij schemering. De baan is dan verlicht en je komt over de zee aan waar de zon net ondergaat, wat natuurlijk een supermooi gezicht is. Je wordt ook tamelijk ver over zee gestuurd voordat je opgelijnt bent met de baan, al met al heel erg mooi. Toen ik vandaag bezig was met mijn approach (gedeelte voor de landing) steeg er nog net een Boeing737 van Ryanair voor me op.
Aangezien het al redelijk laat was, ging de zon onder en ben ik van Faro terug naar Evora gevlogen in de schemering en later ook in het donker. Pikkedonker overal en dan zijn de wegen en steden verlicht. Iedereen die al eens s’nachts gevlogen heeft weet hoe vet dat is als je over de stad aankomt om te landen. Zoiets had ik dus vandaag ook, over Evora vliegen voor de approach en even later op een verlichte baan landen, mijn eerste keer in het donker. Dit was even wennen omdat je minder referenties hebt, maar is wel leuk om te doen. Geeft je steeds meer het idee dat je ook daadwerkelijk bij een company werkt in een groot vliegtuig en s’nachts op je bestemming aankomt, gruwelijk!
In de backseat zijn een hoop foto’s gemaakt, dus ik hoop dat ik deze snel met jullie kan delen!
woensdag 3 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten