woensdag 20 mei 2009

Ik heb gisteravond mijn eerste vlucht op de TB-20 gehad. Ik vertrok om 18.00lt voor mijn eerste vlucht van 1.5u. Op de planning stond niet veel bijzonders, aangezien het eigenlijk een beetje een kennismakingsvlucht is. We hebben wat manoeuvres gedaan die we ook al op de TB-200 deden, en ze zijn ook over het algemeen redelijk hetzelfde. Alleen de powersettings, het uitklapbare landingsgestel en multi-crew concept is anders.

Over het algemeen is het niet zo’n heel groot verschil. Je voelt dat je wat meer vermogen hebt en wat meer stabiliteit, en een van de grootste verschillen is ‘flaps 40’. Oftewel een uitklapbaar systeem aan je vleugel om je vleugeloppervlak te vergroten waardoor je genoeg ‘lift’ hebt om langzamer te kunnen vliegen. Dit is echt een aanzienlijk stuk meer dan bij de TB200 waardoor je de eerste keer wel zoiets hebt van wow.

Hierdoor is landen ook ietsje anders, maar dit ging eigenlijk wel goed. Mijn volgende vlucht wordt puur en alleen circuitjes draaien, oftewel opstijgen, landen enzovoorts. We moeten het toch onder de knie krijgen he :)

Verder heb ik volgens mij al weekend. Vandaag sta ik niet op het rooster, morgen is vrij en op de vrijdag lijkt het me niet dat ik geroosterd wordt (zou natuurlijk wel mooi zijn mocht het zo zijn) aangezien er nog best veel mensen hun eerste vlucht op de TB20 moeten maken, dus lijkt me dat die voorrang krijgen. Het weer is goed (30 graden) dus wie weet wat we gaan doen.

Nog even een plaatje met de 2 vliegtuigen, dank aan 0711 voor dit plaatje.

Geen opmerkingen: