dinsdag 7 oktober 2008

Opstijgen, Landen, Opstijgen, Landen

Dit is eigenlijk waar ik de hele week mee bezig ben. Ben zowat iedere dag aan het vliegen en ook nog lekker chill in de middag. Gisteren en vandaag echt zelf circuitjes gedraaid, dus in principe alles zelf doen en de instructeur geeft alleen waar het nodig is aanwijzingen.

Gisteren liep alles prima, een zachte wind op de baan (~ 8 kts) maakte het niet zo moeilijk om te landen en een stuk of 7 landingen gedaan, inclusief wat gesimuleerde emergencies. Failure during start (aborted take-off als je rood lampje ziet), een failure na het opstijgen (meteen je flaps naar benee, 70 kts halen en veld uitzoeken om te landen) en wat procedures. Verder ging het circuitje goed. Had wel geluk dat ze net na mijn landing van baan gingen veranderen, en ik dus 180 graden moest draaien en weer kon landen dus even 2 landingen aangetikt in 5minuten.

Vandaag stond ik weer op het rooster alleen waren de omstandigheden iets anders. Sowieso hing het wolkendek erg laag waardoor er s`ochtends niemand de lucht inging, en s`middags ook maar heel weinig mensen. De wolken hingen op 3000ft dus konden er eigenlijk alleen maar mensen circuitjes vliegen en weg naar gebieden waar het beter was. Verder stond er ook een hele sterkde crosswind (20 kts) op de baan, en dit is echt een van de moeilijkste landingen die je dan kunt maken.

Je moet namelijk niet recht landen, maar met je neus in de wind en land je dus eigenlijk schuin, echt moeilijk. Dit kon ik natuurlijk ook niet alleen maar met wat advies van de instructeur liep het eigenlijk wel redelijk. Practise makes perfect dus het komt wel goed. Het filmpje is van een mooie crosswind landing in Zurich, om een idee te geven van hoe je vliegtuig staat.



Verder vertrokken we vandaag van de andere baan (19) dus de andere kant op. Je referenties zijn dan anders en je moet wat anders sturen, even wennen maar niet echt een probleem. Het was vooral de crosswind die je bij je landing parten speelt. In de lucht kun je hier vrij goed mee omgaan door tegen de wind in de sturen maar de laatste 10 meter zijn het moeilijkst.

Morgen sta ik weer op het rooster en als het zo door gaat ga ik vrijdag solo!! Hoop het eigenlijk wel aangezien je dan lekker in het vliegritme zit.. een weekendje ertussen zou minder zijn, maar toch niet onaardig. Feit is wel dat ik binnen nu en volgende week voor het eerst helemaal alleen in een vliegtuig zit om rondjes te vliegen :)

Geen opmerkingen: