donderdag 2 oktober 2008

Stalls!!

Okè, vandaag dus echt de vetste vliegles tot nu toe gehad. Ik stond in eerste instantie stand-by en het zag er niet echt naar uit dat ik de lucht in ging. Het weer was goed en alle geroosterde vluchten gingen door. Echter, op het einde van de middag was het weer in Lissabon slecht dus gingen veel navigatie vluchten niet door -> plaats voor Roy om te vliegen!!

Vandaag gevlogen met de instructeur van Andrew, best ok. Stalls stonden op het programma en daar had ik best zin in. De approach to stalls waren best saai, maar toen kwam het. De full stall!!

Stallen is dat je je invalshoek van je vliegtuig zo groot verhoogt dat er onvoldoende lucht over je vleugels komt; je geen lift meer produceert en dus ook niet in de lucht kan blijven. Je valt dan als een baksteen uit de hemel en je hebt een aantal procedures om hiervan te herstellen. Deze moest ik dus vandaag doen. Aangezien stallen best gevaarlijk is en het je later ook kan gebeuren, is het belangrijk dat je leert hoe je hier mee moet omgaan. Daarom staat dit ook op het programma.

De instructeur deed eerst een stall voor. Throttle to idle, flaps up, 75kts propellor full forward, keep altitude.. bij zo`n 54 knopen (bijna 100km/u) komt dan de stall. Deze is onvoorspelbaar en voor iedere vlucht anders; mijne was best hevig. In een splitsecond viel ik 600ft uit de lucht met een bank van 100 graden. Ik klapte dus instant om en viel naar benee en zag met mijn hoofd de grond. Je krijgt dan het achtbaan effect. Om hiervan te herstellen moet je tegengestelde kant op sturen met je roer, full power geven neus omlaag en nog wat handelingen, maar als je full power geeft en je neus omhoog trekt, zit je ook op 2G dus krijg je een tegenovergesteld G effect waardoor je je heel zwaar voelt, erg vet allemaal.

Hier een filmpje wat ik tegenkwam op youtube van een medestudent, om een impressie te krijgen.



Bovenstaande moest ik ook een keer zelf doen maar toen me neus viel recoverde ik vrij snel; bij 45 graden al. De instructeur wou me dus geloof ik even laten zien wat er echt in een extreem geval kan gebeuren en ik vond het echt top.

Verder nog steepturns en slowflights doen, klimmen dalen. Een gevarieerd maar toch vol lesje. Boven alles; alles liep goed en je ziet echt een exponentiele stijgende lijn in mijn vliegkunsten, iets wat telt. Het is natuurlijk nog niet allemaal perfect maar dat komt wel met de uren. Voor nu heb ik nog 6 lessen om circuitjes (landen, opstijgen, landen, opstijgen en dat keer of 40) te maken en beetje vanalles te doen voor het grote moment; mijn 1e solo!! Als het zo door gaat is dat trouwens ook ergens volgende week.

Morgen hebben we met ze allen vrij en van het weekend moeten we vliegen. Vandaag even aan mijn instructeur gevraagd en hij staat beide dagen (zaterdag en zondag) ingeroosterd dus grote kans dat ik de lucht inmoet. Vanavond dus maar genieten van een biertje na 4 dagen leren en vliegen; wel verdiend.

Geen opmerkingen: