Zo, net terug van een schooldagje van 8u en dat op een Zondag. Aangezien het weer goed is, we met kerst vrij hebben (10 dagen in NL!) en binnenkort er weer veel mensen bijkomen willen ze de mensen die nu hier in Portugal zitten, een beetje versnellen en veel laten vliegen; immers het weer is nog steeds erg zomers.
Vandaag stond ik op de stand-by list en omdat het weer echt perfect was (bijna 30 graden, geen wolkje aan de lucht en windstil) leek het er niet echt op dat ik ging vliegen, er zou namelijk dacht ik niets uitvallen. Blijkt echter dat er iemand te laat was voor zijn briefing en dus niet de lucht inging; hoorai een vliegtuig, slot en instructeur voor Roy!
Ik had nog tijd genoeg voor mijn vluchtvoorbereiding, wat eigenlijk al af was, dus maar een halve middag op het balkon wezen kijken naar landingen van andere mensen, iets wat ik vandaag ook echt voor het eerst moest doen.
Om 16u dacht ik de lucht in de mochten, maar dit was beetje uitgelopen door het tanken en wat papieren wat vernieuwd moesten worden en door parajumpers! Aangezien zondag natuurlijk de favoriete dag is voor mensen wat om de een of andere reden uit een vliegtuig willen springen, was het redelijk druk op het vliegveld. Allemaal mensen wat uit vliegtuigen sprongen in `ons` gebied en waar het standaard was dat ze gingen landen op de baan... top, o nee toch niet.
Moet je eerst een half uur wachten tot ze eindelijk weg zijn, moet je daarna standaard uitkijken naar hun en als ze springen je bochten verlengen, rondjes draaien etc.. Hoogst irritant omdat het niet opschiet. Nadelig was ook nog dat ik circuits moest vliegen en dus alleen maar rond het vliegveld was en dus altijd moest uitkijken.
Vandaag stonden dus circuits op het programma, dat is eigenlijk niets meer dan opstijgen, landen, gas geven en weer verder. Vandaag 5 landingen gedaan, voor vliegeniers is dit eigenlijk het moeilijkste gok ik. Landen is 1, maar het toestel very gently op de grond zetten (dat je het eigenlijk niet merkt) is een 2e. Dat 1e ging vandaag goed : (ja gelukkig) maar ik moet zeggen, voor mijn eerste 5 landingen was het nog best zacht. Natuurlijk weegt wel mee dat er een instructeur naast je zit wat advies geeft. Ik heb nog zo`n 25 landingen voor me first solo dus dan moet het wel goed komen, dat zei de instructeur die ik vandaag had ook. Over de landingen was hij tevreden, maar je moet constant blijven opletten op alles. Een van de favoriete zinnen hier in Portugal is dan geloof ik ook; `Keep studying and crosscheck!`
De komende uurtjes staan dus alleen nog maar circuitjes op het programma en ik hoop deze of volgende week alleen de lucht in te gaan, mijn 1e solo! Morgen staat weer een uurtje op het schema en ik tik dan bijna de 10 aan, best prima.
zondag 5 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten